منوها

آشنایی با تسمه خودرو و نکات کاربردی آن

1626
(4/1)
آشنایی با تسمه خودرو و نکات کاربردی آن
image.name
image.name

آشنایی با تسمه خودرو و نکات کاربردی آن

همه با نام و عملکرد تسمه ها آشنا هستیم اما شاید تابحال تعریف خاصی از آن نشنیده باشیم. این دانشنامه به نقل از تیم اتوکلاب نوشته شده و هدف بالابردن اطلاعات مصرف کنندگان در مورد تسمه ها و نکات نگهداری و خرید آن ها می باشد، لذا با معرفی کوتاه و اجمالی شروع کرده و سپس به مسائل کاربردی تر خواهیم پرداخت.

تسمه چیست و چه کاربردی دارد؟

به یک حلقه از مواد انعطاف پذیر که برای انتقال نیرو و انرژی بین دو یا چند شفت و بلبرینگ استفاده می شود تسمه می گویند ، کار تسمه به این شکل است که به دور پولی یا قرقره ها حلقه بزنند و نیروی تولید شده در قرقره اول را به ثانویه منتقل کنند.

تسمه ها نیز دارای سایز های مختلفی هستند و هر یک در موقعیت خاص خود کاربرد دارند. واحد اندازه گیری تسمه ها میلی متر mm یا اینچ inch است که ملاک اندازه گیری در تسمه های میلی متری سایز قطر خارجی و در تسمه های اینچی سلیز قطر داخلی است.

تسمه ها انواع مختلفی دارند اما عموما دو نوع تسمه شیار دار و دنده ای در خودرو استفاده می شوند.

خودروها معمولا دارای  دو الی سه تسمه می باشند که به شرح زیر نام برده می شوند:

  • تسمه دینام
  • تسمه تایم
  • تسمه کولر
  • تسمه هیدرولیک

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد تسمه های به کار رفته در خودرو از نوع دنده دار و شیار دار هستند نکته اینکه عموما در خودروهای امروزی تسمه ها با یکدیگر ادغام می شوند، این به این معنی است که به فرض مثال برای دینام و کولر و یا هیدرولیک و کولر از یک تسمه با طول بلند تر استفاده  خواهد شد؛ این ادغام هوشمندانه سبب سادگی طراحی خواهد شد و البته  افزایش طول تسمه ها را به همراه خواهد داشت. از طرفی بلند تر شدن تسمه حساسیت کیفیت آن را بالا خواهد برد به طوری که نیاز به کیفیت و نرمی بیشتری در تسمه های بلندتر خواهد بود، تسمه های بلند تر مسیر بیشتری را طی می کنند و البته که فشار بیشتری را ملزم به تحمل هستند لذا در تسمه های با طول بیشتر کیفیت تاثیر خود را دو چندان نشان خواهد داد؛ در این موارد تسمه ها را در پهنای بیشتری تولید می کنند تا استقامت کششی افزایش یابد.

جنس و کیفیت تسمه ها :

قطعا کیفیت هر قطعه ای از خودرو حائز اهمیت است اما خرابی قطعاتی همچون تسمه ها علاوه بر بحث مالی که به دنبال خواهند داشت شما را به دردسر خواهند داشت؛ تصور کنید که حین سفر و یا رانندگی در بیرون شهر یکی از تسمه های حیاتی خودرو شما همچون تسمه تایم و یا تسمه دینام دچار پارگی شود ، هزینه ، زمان و خطرهای احتمالی پارامترهایی هستند که پیش روی شما خواهند بود.

در ادامه به شما خواهیم آموخت که دچار چنین مشکل و وضعیتی نشوید، با ما همراه باشید.

هر تسمه ای در خودرو فشار خاصی با توجه به طراحی موتور خودرو تحمل می کند که باید متناسب با این موضوع ، کیفیت آن انتخاب شود. 

دقت داشته باشید از تسمه های استفاده کنید که تولید کنندگان معتبر و معروف آن را تولید کرده باشند و از مراکز معتبر نسبت به خرید تسمه اقدام کنید.

برای اینکه شما را با انواع جنس تسمه ها آشنا کنیم به استانداردهای تولیدی تسمه های خودرویی به ترتیب کیفیت خواهیم پرداخت:

1- تسمه با کیفیت HNBR

یکی از بهترین جنس تسمه اچ ان بی آر ها هستند که البته ساده ترین آن ها در صنعت خودرو استفاده می شوند.

به نقل از اتوکلاب بارزترین ویژگی این نوع تسمه ها ، مقاوم در برابر حرارت بالا و مقاومت در برابر روغن و سایش های حرارتی است ، که به همین دلیل بیشتر در تسمه تایم خودرو از این مواد استفاده می شود تا در برابر حرارت موتور و یا ریزش روغن احتمالی از خود مقاومت نشان دهد.

HNBR Quality 

2-تسمه با کیفیت NBR:

این نوع تسمه ها در حقیقت هیدروسازیون نشده ی HNBR هستند که نسبت به نمونه اولی از کیفیت کمتری برخوردارند و معمولا در تسمه دینام و تسمه تایم های کوتاه تر استفاده می شوند.

نکته مهم اینکه یک NBR با کیفیت و خلوص بالا از یک HNBR کم کیفیت ارجحیت بیشتری خواهد داشت.

تسمه ها از اجزای زیر تشکیل شده اند:

سطح بالایی ، پوشیده شده با ترکیبات مقاوم پلی کلروپرن

رشته های نخ ، نخ پلی استر با کشیدگی کم

پلاستیک ، لایه های بسیار چسبنده از ترکیبات پلی کلروپرن

پایه : ترکیبات پلی کلروپرن

این گفته حاکی از آن است که کیفیت یک تسمه صرفاً به جنس قسمت لاستیکی مربوط نمی شود.

تسمه دینام:

این تسمه که در قسمت راست موتور خودرو قرار دارد بخش مهمی از موتور است که عملکرد بخش های مختلف خودرو را کنترل می‌کند. نام دیگر آن تسمه مارپیچ است که به دلیل شکل کاربرد و نصب آن می‌باشد،​ چرا که این تسمه دور هرزگرد های متفاوت پیچیده می‌شود، این تسمه بر عملکرد اجزا متفاوتی نظیر واتر پمپ آب، فن رادیاتور، دینام و کمپرسور کولر  تأثیر می‌گذارد.

تعویض تسمه دینام:

تسمه دینام با هر بار که موتور خودرو روشن می‌شود، مورد استفاده قرار می گیرد و این عملیاتِ مداوم، مقدار زیادی سایش روی آن می‌گذارد.

همانند هر بخش لاستیکی دیگری در یک موتور، تسمه دینام در معرض گرما و حرارت قرار می‌گیرد و در نتیجه در طول زمان فرسوده خواهد شد، لذا نیاز به تعویض خواهد داشت.

پارگی تسمه دینام:

یکی از کابوس‌های هر راننده‌ای پارگی تسمه دینام است؛ به نقل از اتوکلاب در جواب به سؤال ” اگر تسمه دینام پاره شود چه خواهد شد “؛ باید گفت: در این صورت اکثر موارد تمامی موتور از کار می‌افتد، دمای کارکرد موتور بالا رفته و  به شدت، آسیب وارد خواهد شد.

همچنین برخی از قطعات درگیر با تسمه دینام آسیب می‌بینند. قطعاتی که در صورت پارگی تسمه دینام آسیب جدی می‌بینند به شرح زیر است:

  • دینام
  • واترپمپ
  • کمپرسور کولر
  • فرمان هیدرولیک
  • دور فولی سر میل لنگ

به همین دلیل شما باید نشانه های پارگی تسمه دینام را به خوبی بشناسید تا پیش از رخ دادن آن، این قطعه را تعویض کنید.

عیوب ظاهری که همه ی تسمه های خودرو به آن دچار می شوند ، ترک هایی هستند که در کارکرد بالای تسمه ها  اتفاق می افتند، این ترک ها با چشم مشخص هستند و بیشتر سمت شیار تسمه ها ایجاد می شوند، دقت کنید به محض رویت این ایراد در تسمه های خودرو، قبل از هر پیشامدی نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

ترک های ظاهری روی تسمه دینام و  تسمه کولر ماشین 

 

کارشناسان فنی اتوکلاب آماده پاسخگویی به سوالات شما مشتریان عزیز در خصوص تسمه های خودرو هستند،با ما در تماس باشید.

در خرید تسمه های خودرو به نکات زیر توجه کنید:

  • جنس رویه تسمه ( عموما تسمه های با کیفیت جنس رویه مخملی تری دارند)
  • نرمی و انعطاف پذیر بودن یکی از نشانه های یک تسمه با کیفیت است ولی الزامی وجود ندارد که همه تسمه های نرم دارای کیفیت خوبی باشند.
  • برند و شرکت سازنده تسمه از اصلی ترین راهنمای خرید این قطعه می باشد ،لذا سعی کنید از محصولات برند های معتبر روز دنیا استفاده کنید.
  • متاسفانه تسمه ها همچون خیلی از دیگر قطعات خودرو دچار سوء استفاده های غیر اخلاقی شده اند که تشخیص آن توسط افراد غیر متخصص ممکن نیست ، برای مثال عموم تسمه های دانگیل و پاور گریپ‌ اصلی نیستند و فیک هستند ؛ لذا همانطور که همیشه متذکر شدیم فارغ از قیمت قطعات یدکی به این نکته دقت کنید که از چه مرکز و فروشگاهی خرید خود را انجام می دهید تا مشمول ضررهای مالی نشوید.

توصیه :

کیفیت نامطلوب تسمه ها اللخصوص تسمه تایم ضررهای مالی برای شما به همراه خواهد داشت ، لذا برای بالا بردن دانش و جلوگیری از ضررهای احتمالی شما را به مطالعه دانشنامه بهترین تسمه تایم دعوت می کنیم.

لینک مقاله مریوط  به تسمه تایم

نکات کاربردی در تسمه دینام، کولر و تایم مزدا:

مزدا های سواری و وانت همچون دیگر خودروها برای انتقال نیرو از تسمه ها استفاده می کنند لذا در ادامه به نکات کاربردی در این باره خواهیم پرداخت تا به سوالات ذهنی مصرف کنندگان پاسخ دهیم و در صورت باقی ماندن ابهام و سوالی بیشتر می توانید از طریق ثبت نظرات در انتهای این صفحه سوالات خود را از کارشناسان مجموعه اتوکلاب مطرح کنید.

مزدا 3 در نمونه های قدیم و نیو دارای دو عدد تسمه دینام و تسمه کولر هستند و در سیستم تایمینگ موتور از زنجیر استفاده می کنند؛ تسمه دینام و کولر مزدا 3 از نظر سایز و طول متفاوت هستند لذا در خرید های اینترنتی و حضوری به این نکته دقت کنید.

کیفیت های مختلفی در مورد تسمه مزدا 3 در بازار لوازم یدکی خودرو وجود دارد که از تولید ایران ، چین ، ژاپن و اصلی مزدا موتور هستند.

مزدا ۳ در هر دو نمونه های مزدا 3 قدیم و مزدا 3 نیو دارای یک عدد هرزگرد دینام هستند که عملا به عنوان سفت کن عمل می کند، این هرزگرد دینام تنها قطعه ای است که در تعویض تسمه دینام مزدا 3 امکان تعویض آن خواهد بود ؛ با توجه به طول و پهنای  تسمه دینام مزدا 3  فشار بالایی روی هرزگرد یا سفت کن دینام اعمال می شود که موجب خرابی و مصرفی بودن آن خواهد شد.

تست سلامت ظاهری  تسمه دینام مزدا۳  اولین راه برای تشخیص زمان تعویض  این تسمه می باشد؛  برای تست سلامت تسمه دینام مزدا۳  از قسمت شیاردار تسمه آن را بررسی کنید تا دچار ترک و پوسیدگی نباشد.

تسمه تایم مزدا 323 یکی از قطعات مصرفی این  خودرو می باشد که همانند تمامی محصولات از کیفیت های مختلفی  برخوردار است  ، در خرید تایم اصلی mazda 323 دقت کنید تا به دام سودجویانی که اقدام به فروش تسمه تایم های شبیه به اصلی می کنند نیوفتید.  یرای مشاهده محصول تسمه تایم اصلی mazda 323  روی  لینک زیر کلیک کنید :

خرید و مشخصات تسمه تایم مزدا 323

فروشگاه اتوکلاب عرضه کننده مستقیم قطعات یدکی محصولات ام وی ام ، چری و مزدا می باشد، در این راستا  دانشنامه ای  در خصوص انتخاب بهترین تسمه تایم mvm  و چری در بخش مقالات سایت فروشگاه اتوکلاب  منتشر کرده ایم تا با مطالعه دقیق آن  بهترین انتخاب را در خرید خود داشته باشید.

بهترین تسمه تایم برای  ام وی ام mvm

منابع

محتواهای مرتبط


تگــهــا
،
نظرات کاربران
ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
مرجع فروش قطعات خودرو

فروشگاه قطعات یدکی اتوکلاب در آستانه شروع به کار وب سایت خود پس از سالها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی تلاش کرده است هر چه بیشتر نسبت به رفاه حال شما مشتریان عزیز گام بردارد ، سرعت در ارسال، پشتیبانی متعهدانه ، تنوع در محصولات و قیمت ، از اهداف اصلی فروشگاه آنلاین اتوکلاب هستند .

آدرس: تهران، بازار، خیابان امیر کبیر ،نرسیده به تقاطع ملت پاساژ سپهر طبقه دوم پلاک F221

image.name

تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه اتوکلاب محفوظ است
Copyright 2020 - 2024, AutoPartClub. All rights reserved