منوها

تسمه تایم

1670
(4/1)
تسمه تایم

تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم... تسمه تایم مناسب... تسمه تایم ... علامت های پارگی تسمه تایم ...

تسمه تایم:

 تسمه تایم قطعه ای برای اتصال میل لنگ و میل سوپاپ که وظیفه زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ های دود و هوا را به عهده دارد ، در گذشته از زنجیر تایم به عنوان هماهنگ کننده ی سوپاپ ها استفاده می شد. که باعث سر و صدای بیشتری در موتور می‌شد و به روغن کاری بیشتری برای حفظ و نگهداری نیاز داشت . در سال ۱۹۶۲ میلادی اولین خودروی آلمانی گلاس از تسمه تایمینگ استفاده کرد و بعد از چند سال پونتیاک برای اولین بار در آمریکا زنجیر تایم را کنار گذاشت و از تسمه تایم در موتورهای درون احتراق استفاده کرد .

 با توجه به جنس تسمه ها از استانداردهای متفاوتی برخوردارند نیازمند تعویض در طول کارکرد و حتی زمان هستند، به روی تمامی تسمه های موجود در بازار اطلاعاتی مربوط به آن از جمله تعداد دنده ها ، ارتفاع دنده ها ، شرکت سازنده تسمه ، بعضا نام کشور سازنده و پهنای تسمه قید شده است . تولید کنندگان تسمه در سراسر جهان با توجه به کیفیت و مواد اولیه که در ساخت تسمه استفاده می‌کنند از ۶۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی می کنند اما در مورد گارانتی تسمه تایمینگ ها در ایران چندان اعتباری به خدمات پس از فروش آن ها نیست ، شرکت های بزرگ خودروسازی در ایران طبق قاعده و قوانین که برای مشتریان و خودروهای آنها وضع کردند تا حدودی به این گارانتی پایبند هستند اما سعی کنید به جای دل بستن و اعتماد به گارانتی تسمه تایم ها از تعویض به موقع آن غافل نشوید . البته مهمترین نکته برای سلامت خودرو شما در استفاده از تسمه تایم ، جنس آن خواهد بود ، شرکت های سازنده خودرو بنا به دلایل فنی و پیش‌بینی شده استانداردهایی برای جنس تسمه در نظر می‌گیرد که لزوم رعایت این استانداردها در تعویض این قطعه مهم است .

عموماً در تکنولوژی ساخت تسمه ها از دو استاندارد CR و HNBR استفاده می شود که کیفیت HNBR از CR از هر نظر بیشتر است .

شاخص های چون مقاومت در برابر حرارت سرد و گرم ، مقاومت در برابر کشش و پاره شدگی ، مقاومت در برابر آب و سایش در طراحی و تولید این قطعه مورد اهمیت است .

میزان کارکرد و عمر تسمه تایم هر خودرویی بنا به دلایلی متفاوت است دلایلی چون میزان فشار موتور به روی تسمه ، جنس تسمه ، ورود آب یا روغن به محفظه قرارگیری تسمه تایم ، تاریخ انقضا تسمه ، کارکرد خودرو در شهرهای پر ترافیک ، سبک رانندگی تهاجمی ، همگی در میزان کارکرد تسمه تایم تاثیرات مهمی دارد.

آنچه که رانندگان و مصرف‌کنندگان خودرو باید به آن توجه ویژه داشته باشند کار کرد توصیه شده برای تسمه تایمینگ طبق دستور ارائه شده توسط خودروساز است که بسته به نوع و مدل ماشین متفاوت است . خودروهایی چون ام وی ام و چری های تسمه ای، دستور تعویض تسمه را هر ۶۰ هزار کیلومتر اعلام کرده اند که با رعایت اصول و نکات حفظ و نگهداری قطعاً مشکلی برای خودرو پیش نخواهد آمد .

در تعویض تسمه تایمینگ مهم و ضروری است که قطعاتی چون بلبرینگ تایم ، سفت کن تایم مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد .

نشانه های زمان تعویض تسمه تایم:

۱) کارکرد نامناسب خودرو (حالت تک کار کردن) در دور موتورهای پایین نشانه ی از بین رفتن دنده های تسمه تایم است ، البته تنظیم نادرست ، در تعویض تسمه تایمینگ موجب کارکرد نامنظم موتور خواهد شد .

۲) مشکل در استارت و روشن شدن اولیه خودرو:

تسمه تایم یکی از قطعات مهم در ایجاد یک زمان بندی مناسب برای کارکرد موتور خودرو است و تنظیم بودن این تسمه در هر لحظه حیاتی خواهد بود چرا که به ازای هر بار چرخیدن میل سوپاپ دقیقاً دوبار میل لنگ باید به چرخش در آید که نتیجه این چرخش ها باز و بسته شدن سوپاپ های دود و هوا به طور منظم خواهد بود بنابراین اگر این زمان‌بندی با مشکل روبرو شود بقیه کارها نیز از تنظیم خارج خواهند شد و این امر منجر به مشکلاتی در استارت می‌شود که باعث میشود خودرو با استارت بیشتری روشن شود.

۳) اگزوز :

 اگر خودرو شما در قسمت اگزوز دود سیاهی بیشتر از حد معمول خارج کنند، این مشکل می‌تواند مربوط به ایراد در سیستم تسمه تایم باشد چون موتور باید تلاش بیشتری انجام دهد تا قطعات خود را به حرکت درآورد همین موضوع باعث می‌شود دود بیشتری از اگزوز خارج شود.

4) پاره شدن تسمه تایم :

اولین نشانه پاره شدن تسمه تایم خاموش شدن خودرو است که معمولاً این اتفاق در حرکت رخ می‌دهد و به ناگهان خودرو خاموش میشود، پاره شدن تسمه تایم در اکثر خودروها موجب خسارت جدی به سوپاپ و پیستون و در بعضی موارد آسیب جدی تری به سرسیلندر وارد خواهد کرد . با پاره شدن تسمه سوپاپها با پیستون برخورد ایجاد می‌کند که این برخورد با استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه بیشتر صورت خواهد گرفت پس اولین موضوع مهم این است که بعد از خاموش شدن خودرو به طور ناگهانی استارت نزنید ، تست تسمه تایم را به شرح زیر انجام دهید تا از پاره شدن و یا نشدن تسمه اطمینان حاصل کنید ، خودرو را در دنده سنگین قرار دهید، اگر خودرو در اثر شیب جاده و یا هل دادن حرکت کرد پاره شدن تسمه تایم حتمی است و اگر حرکت نکرد تسمه تایم سالم است و خاموش شدن خودرو دلیل دیگری خواهد داشت. دقت کنید هرگز به خودرویی که تسمه تایم پاره کرده است استارت نزنید با توجه به قرار گرفتن واتر پمپ و اویل پمپ در نزدیکی تسمه تایم در بیشتر خودروها نشتی روغن و آب به محفظه تایم موتور می‌تواند تسمه را دچار خوردگی و ساییدگی کند که در دراز مدت به تسمه آسیب خواهد رساند ، در صورت مشکل در این ناحیه هر چه سریعتر نسبت به رفع ایراد اقدام کنید.

توصیه به خریداران خودروهای دست دوم و کارکرده:

با خرید خودروی دست دوم و کارکرده قطعاً اطلاعات فنی کامل از آن در دسترس ندارید به همین دلیل خودرو را نزد یک متخصص خودرو ببرید تا وضعیت سلامت خودرو و تسمه تایم را چک کند که متحمل هزینه‌های سنگین نشوید .

لازم به توضیح است که عموماً خودروهای چینی مثل ام وی ام و چری هر ۶۰ هزار کیلومتر ، خودروهای فرانسوی همچون پژو، مگان هر ۶۰ الی ۷۰ هزار کیلومتر، خودروی مزدا ۳۲۳ هر ۷۰ هزار کیلومتر، خودروهای تویوتا که از تسمه استفاده می کنند همچون کرولا هر ۹۰۰۰۰ کیلومتر نیازمند تعویض تسمه تایم هستند .

(فروشگاه اتو کلاب عرضه کننده انواع تسمه تایم خودرو های ام وی ام چری و مزدا)

تسمه  انواع خودرو های مزدا ، ام وی ام و چری

 

منابع

محتواهای مرتبط


تگــهــا
،،،
نظرات کاربران
ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
مرجع فروش قطعات خودرو

فروشگاه قطعات یدکی اتوکلاب در آستانه شروع به کار وب سایت خود پس از سالها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی تلاش کرده است هر چه بیشتر نسبت به رفاه حال شما مشتریان عزیز گام بردارد ، سرعت در ارسال، پشتیبانی متعهدانه ، تنوع در محصولات و قیمت ، از اهداف اصلی فروشگاه آنلاین اتوکلاب هستند .

آدرس: تهران، بازار، خیابان امیر کبیر ،نرسیده به تقاطع ملت پاساژ سپهر طبقه دوم پلاک F221

image.name

تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه اتوکلاب محفوظ است
Copyright 2020 - 2024, AutoPartClub. All rights reserved