منوها

خودرو ارزان می‌شود؟ سایه رکود بر بازار خودرو در ایران

197
(4/1)
خودرو ارزان می‌شود؟  سایه رکود بر بازار خودرو در ایران

خودرو ارزان می‌شود؟ سایه رکود بر بازار خودرو در ایران

بسیاری از منتقدان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کردند که با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، خرید و فروش خودرو رونق بگیرد و موجب جانی تازه در این صنعت شود و البته بازار خودرو از رکود خود خارج شود، اما همانطور که می دانید ،هم اکنون همچنان بازار خودرو بی رمق و نیاز مند تحولی شگرف است.

 رشد خیره‌کننده قیمت خودرو در دو سه سال گذشته ،قدرت خرید بسیاری از مشتریان این بازار را به طور چشمگیری کم کرده است.

وزارت کار و رفاه اجتماعی پیش از نابسامانی قیمت در بازار خودرو اعلام کرده بود که فقط حدود نیمی از خانوار‌های ایرانی خودرو دارند و با رشد قابل توجه هزینه‌های زندگی به نظر می‌رسد این نسبت کاهشی شده باشد و در واقع بخش مهمی از رکود بازار به دلیل کاهش قدرت خرید هموطنان باشد.

در عین حال صورت‌های مالی خودروسازان در بورس نشان می‌دهد که چند برابر شدن قیمت خودرو نتوانسته ضررهای خودروسازان را کم کند.

صورت‌های مالی نیمه اول سال ۹۹ 13 خودروسازان داخلی نشان می‌دهد که زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان آذرماه سال ۹۹ به رقمی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مقایسه صورت‌های مالی سال ۹۸ و ۹۹ بیانگر این است که زیان آنها روند افزایشی و رو به بالا داشته است؛ به طوری که در ۹ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۸ حدود ۳۶ درصد رشد داشته است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال ۹۹ تولید خودرو اندکی افزایش داشته و اگرچه نتوانسته به رقم سال‌های پیش از تحریم های اقتصادی برسد، اما از تولید آن سال‌ها هم چندان فاصله دارد.

در سال ۹۹ خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو (شامل محصولات سواری و وانت) به کار خود پایان دادند که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشدی حدوداً ۴ درصدی را سپری کرده است.

در سال‌های پیش از تحریم تولید خودرو حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در سال بود و نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون خودروی جدید تخمین زده می‌شد؛ بنابراین تولید و تقاضای خودرو در سال گذشته فاصله قابل توجهی با یکدیگر ندارند و به نظر می‌رسد آن چیزی که باعث رکود سنگین این بازار شده است، تنها و تنها کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان ایرانی است.

این مهم را نباید از یاد برد، که خریدن و یا نخریدن خودرو به ظاهر شرایطی در حاشیه رکود رغم خواهد زد ،اما از طرف مقابل شرایط بازار، تأثیرات پشت پرده در این صنعت را رغم خواهد زد که نتایج آن متوجه زحمت‌کشان ریز و درشت خواهد شد. نتیجه این که شرایط نابسامان بازار صنعت خودرویی اثراتی بالاتر از اوضاع بازار خودرو خواهد داشت.


آیا در دولت جدید منتخب قیمت خودرو سیر کاهشی خواهد داشت و یا همچنان افزایشی؟


کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که قیمت خودرو متاثر از نتیجه‌ای خواهد بود که برای مذاکرات این روزهای وین اتفاق خواهد افتاد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو پیش از این به تجارت‌نیوز گفته قیمت خودرو‌های داخلی متناظر با نرخ دلار پیش رفته است، اما دیده شده که بهای خودرو‌های خارجی حتی با دلار حدود ۵۰ هزار تومان هم فروخته شده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره آینده قیمت خودرو در دولت جدید گفته است: چنانچه دولت آینده درباره واردات و تولید خودرو برنامه جدی و مشخصی نداشته باشد احتمال دارد خودرو داخلی تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

به جز این شورای رقابت امسال قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای را افزایش داده است که به نظر می‌رسد تاکنون رکود بازار مانع از اعمال تاثیر این افزایش قیمت در بازار شده است.

حال با این اوصاف کماکان امید به تیمار این اسب سرکش قیمت خودرو خواهیم بود.

متاسفانه در چند سال اخیر، بازار خودرو تاثیر پذیر دلالانی شده که فرصت را در نابسامانی این صنعت و بازار غنیمت شمرده اند و سودای ره یک عمر را یک شبه در ذهن می پروراندند ، این موضوع یکی از آفت های بازار خودرو در ایران به شمار می‌رود که امید به نیم نگاهی در دولت جدید مورد استدعاست .

صنعت خودرو طی تحریم های این چند سال اخیر رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته که ادامه ی راه این صنعت تماماً به سیاست های پیش روی دولت سیزدهم بستگی خواهد داشت.




منابع

نظرات کاربران
ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
مرجع فروش قطعات خودرو

فروشگاه قطعات یدکی اتوکلاب در آستانه شروع به کار وب سایت خود پس از سالها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی تلاش کرده است هر چه بیشتر نسبت به رفاه حال شما مشتریان عزیز گام بردارد ، سرعت در ارسال، پشتیبانی متعهدانه ، تنوع در محصولات و قیمت ، از اهداف اصلی فروشگاه آنلاین اتوکلاب هستند .

آدرس: تهران، بازار، خیابان امیر کبیر ،نرسیده به تقاطع ملت پاساژ سپهر طبقه دوم پلاک F221

image.name

تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه اتوکلاب محفوظ است
Copyright 2020 - 2024, AutoPartClub. All rights reserved