منوها

از سال 2022 عربستان سعودی هم خودروساز خواهد شد

409
(4/1)
از سال 2022 عربستان سعودی هم خودروساز خواهد شد

از سال 2022 عربستان سعودی هم خودروساز خواهد شد

کمیسیون سلطنتی Royal Commission‌ در جبیل عربستان سعودی در حال توسعه زیرساخت های لازم برای جذب سه خودروساز جهانی است.

کمیسیون سلطنتی Royal Commission‌ در جبیل عربستان سعودی در حال توسعه زیرساخت های لازم برای جذب سه خودروساز جهانی است.  محمد الزهرانی مدیر دپارتمان توسعه سرمایه گذاری صنعتی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت که انتظار دارد اولین خودروی ساخت عربستان سعودی در سال 2022 عرضه شود.

عربستان با تولید سالانه 600 هزار خودرو، پس از ایران و ترکیه سومین خودروساز بزرگ خاورمیانه است. حالا این کشور می‌خواهد در راستای سیاست‌های اقتصادی بن‌سلمانی و کاهش وابستگی به نفت، تولیدات صنعتی خود را افزایش دهد.



عربستان با انرژی ارزان، سرمایه فراوان و امکان به‌کارگیری نیروی کار ارزان از کشورهای منطقه انتخاب خوبی برای شرکت‌های خودرویی است که می‌خواهند سهم بیشتری از خودروی منطقه داشته باشند.

از سوی دیگر دسترسی عربستان به اقیانوس و آب‌های منطقه‌ای مزیتی برای تولید خودرو در این کشور به‌حساب می‌آید. فروش خودرو در خاورمیانه هم رو به افزایش است. در سال 2017 میلادی ارزش خودروهای به فروش رسیده در کشورهای منطقه به بیش از 18 میلیارد دلار می‌رسد. پیش‌بینی‌ها از افزایش فروش خودرو به 28 میلیارد دلار در سال 2022 حکایت دارند.

شریک‌های خودروسازی عربستان

عربستان در سال‌های اخیر همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا برای تولید خودرو را شروع کرده است. شرکت‌های جگوار، لندروور، تویوتا و ایسوزو ازجمله شریک‌های کنونی سعودی‌ها برای تولید خودرو هستند.

این کشور که یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان خودرو هم به‌حساب می‌آید، حالا قصد دارد با همکاری غول‌های شرق و غرب، خودروسازی را به خاورمیانه گسترش دهد. در همین راستا، این کشور در سال گذشته با یک شرکت مالزیایی برای راه‌اندازی کارخانه و تولید خودرو به توافق رسیده است و کشورهای چین، کره، ژاپن و آلمان نیز در این پروژه همکاری خواهند داشت. این مجموعه قرار است سالانه 300 هزار دستگاه خودرو تولید کند. با این کارخانه تولید سعودی‌ها، به تیراژ تولید یک‌میلیون دستگاه در سال نزدیک‌تر خواهد شد ولی هنوز با ایران و ترکیه، فاصله‌ای بزرگ خواهد داشت.

خودروهای برقی در صحرای سعودی

ایلان ماسک، مدیر تسلا می‌گوید پول لازم برای خارج کردن این کارخانه از بورس را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی تامین خواهد کرد. بنیان‌گذار این شرکت خودروسازی الکتریکی دو هفته پیش در یک توییت اعلام کرد پول لازم برای خرید همه سهام به قیمتی بالاتر از قیمت روز بازار و خصوصی کردن تسلا را فراهم کرده است. ماسک هفته گذشته در نوشته‌ای در وبلاگ خود توضیح داد که چند بار با نمایندگان صندوق سرمایه‌گذاری عربستان درباره خصوصی کردن تسلا گفت‌وگو کرده است. این صندوق پنج درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد. بااین‌حال روزنامه نیویورک‌تایمز از قول دو منبع که در جریان این گفت‌وگو‌ها بودند گزارش کرده صندوق سرمایه‌گذاری عربستان هنوز آماده پرداخت پول نیست.

از طرفی به نقل از رویترز صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) در حال مذاکره برای سرمایه گذاری گسترده در شرکت Lucid Motors است.

شرکت سانگ یانگ کره جنوبی در حال ساخت مرکز مونتاژ خودرو در این کشور است و به گفته ی الزهرانی طراحی های مهندسی این مرکز مونتاژ در مراحل پیشرفته ای قرار دارد. کمیسیون سلطنتی این کشور مطالعاتی را انجام داده و انتظار دارد که تا سال 2040 بیش از 40 میلیارد ریال سعودی (معادل 10.67 میلیارد دلار) جذب سرمایه گذاری مستقیم در صنعت خودرو داشته باشد. انتظار دیگری که الزهرانی مطرح کرده است، نقش 80 میلیارد ریال سعودی در تولید ناخالص ملی در این کشور و ایجاد 27 هزار شغل است.

مجموعه ساخت و تولید خودروی عربستان سعودی، بخشی از برنامه راهبردی صنعتی این کشور است که در آن دو شهر صنعتی جبیل و رأس الخیر بیش از 90 درصد مواد خام ساخت و تولید خودرو را تأمین خواهند کرد. 

جبیل شهری در ایالت شرقی خلیج در عربستان سعودی است که در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی دنیا است.

منابع

نظرات کاربران
ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
مرجع فروش قطعات خودرو

فروشگاه قطعات یدکی اتوکلاب در آستانه شروع به کار وب سایت خود پس از سالها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی تلاش کرده است هر چه بیشتر نسبت به رفاه حال شما مشتریان عزیز گام بردارد ، سرعت در ارسال، پشتیبانی متعهدانه ، تنوع در محصولات و قیمت ، از اهداف اصلی فروشگاه آنلاین اتوکلاب هستند .

آدرس: تهران، بازار، خیابان امیر کبیر ،نرسیده به تقاطع ملت پاساژ سپهر طبقه دوم پلاک F221

image.name

تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه اتوکلاب محفوظ است
Copyright 2020 - 2024, AutoPartClub. All rights reserved