منوها

دسته موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

652
(4/1)
دسته موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

همگی ما با قطعه ای از خودرو به نام دسته موتور آشنایی داریم ، پس به نکات ریز و مهم در شناخت دسته موتور ها خواهیم پرداخت تا موضوع این دانشنامه را کاربردی تر برای شما پیش ببریم، لذا در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد: دسته موتور چیست؟ انواع دسته موتور ؟ چه زمانی دسته موتور نیاز به تعویض خواهد داشت؟ خودروی شما چند دسته موتور دارد ؟ چگونه بهترین دسته موتور را برای خودروی خود انتخاب کنیم؟ و غیره...

تعریف دسته موتور خودرو:

به طور ساده ، دسته موتور ها قطعه واسط بین موتور و بدنه خودرو می باشند که در اشکال مختلف و با تکنولوژی های متفاوتی بسته به نیاز طراحان صنعت خودرو سازی طراحی و ساخته می شوند، اینکه چرا موتور به بدنه خودرو مستقیم متصل نمی شود سوال به جا و جالبیست که پاسخ به این شرح خواهد بود که موتور خودرو به هنگام کارکرد خود لرزش های فرکانس بالا از خود تولید می کند که حاصله ی صد ها قطعات ریز و درشت است، لذا در صورت عدم طراحی دسته موتور ها و اتصال مستقیم موتور به بدنه تمامی ارتعاشات ریز و درشت به اتاق خودرو منتقل خواهد شد که عواقب لحظه ای و دراز مدتی بر جا خواهد گذاشت.

 

چند مدل دسته موتور و با چه تکنولوژی‌هایی ساخته شده است؟

دسته موتور های با تکنولوژی مگنتورئولوژیگال

دسته موتور های هیدرولیکی

دسته موتور های تمام فلزی داینامیکال

و انواع دیگر دسته موتور ها که قطعا خارج از صبر و حوصله شما عزیزان خواهد بود ، بر این باب دسته موتور های شایع در خودروهای روز ایران را برای شما شرح خواهیم داد:

دسته موتور های تمام فلزی با آلیاژ های خاص که در صنعت مسابقات اتومبیلرانی همچون مسابقات دریفت که نیاز به دسته موتور های تحمل فشار بالا دارند استفاده می شوند.

دسته موتور های دینامیکی و ساده که عموماً از دوتیکه فلز و لاستیک طراحی و ساخته می شوند و در اکثر خودروهای روز ایران دیده می شوند.

دسته موتور های روغنی به دسته موتور های اطلاق می شوند که درون قسمت لاستیکی از سیال روغن استفاده می کنند و همین سیال های جاذب، نقش به سزایی در جذب ارتعاشات در تمامی فرکانس ها را ایفا می کنند.

 

 

چه زمانی باید دسته موتور را تعویض کرد؟

دسته موتور ها را در فواصل کوتاه توسط کارشناسان مجرب بازدید کنید تا در صورت خرابی یک دسته موتور و تعویض دسته موتور معیوب از تشدید احتمال خرابی دیگر دسته موتور ها جلوگیری کنید.

دسته موتورهای ساده با جدا شدن قسمت لاستیکی از قسمت فلزی و یا پارگی در قسمت لاستیکی بیانگر اختلال و فرسودگی هستند و البته دسته موتور های روغنی با نشت سیال روغن درون خود، دارندگان خودرو را نسبت به زمان تعویض خود آگاه می کنند.

 

هزینه اجرت تعویض دسته موتور ؟

لطفاً در نظر داشته باشید که اجرت تعویض دسته موتور ها بسته به نوع خودرو و سمت نصب شده دسته موتور متفاوت است اما به طور کلی و عموما نصب دسته موتورها به ترتیب جلو ، ( چپ و راست ) ، عقب راحتراحت تر هستند و این موضوع اجرت نوع دسته موتور را مشخص می کند که البته هر ساله توسط صنف تعمیرکاران مشخص و معین می گردد.

 

 

تعداد دسته موتور های خودرو :

خودرو های سواری عموما دارای سه و یا نهایتاً چهار عدد دسته موتور می باشند ، البته دقت داشته باشید در بعضی از خودرو ها ممکن است پایه دسته موتور هم وجود داشته باشد. تعداد دسته موتور های به کار رفته در موتور. خودرو به عواملی همچون وزن ، نسبت وزن به حجم ، قدرت و تنش موتور بستگی دارد که همگی توسط طراحان محاسبه می شود تا به تعداد دسته موتور های مورد نیاز دست پیدا کنند.

 

 

طول عمر دسته موتور ها و دلایل خرابی آن ها :

میزان کارکرد مفید یک دسته موتور به عواملی چون کیفیت ، آب و هوای محیطی ، عوامل محیطی ( آب ، روغن ، کرد وخاک ) و البته زمان و کارکرد بستگی دارد، با توجه به لاستیکی بودن بخشی از دسته موتور ها حساسیت های محیطی افزایش می یابد . 

با توجه به موقعیت مکانی نصب شده دسته موتور ها در نزدیکی موتور ، حرارت و دمای موتور تعیین کننده خواهد بود در حالی که تجربه و آزمایشات حاکی از آن است که خودرو های بین شهری با توجه به زمان کارکرد بیشتر نسبت به خودروهای درون شهری با کارکرد یکسان ، آسیب پذیر تر هستند.

 

در ادامه شما عزیزان را به مطالعه تخصصی تر در مورد دسته موتورهای خودروهای مختلف ارایه شده در زیر دعوت می کنیم، برای اطلاعات بیشتر در مورد دسته موتور های خودرو خود روی لینک های زیر کلیک کنید:

دسته موتور های ام وی ام 315 Mvm

دسته موتور های ام وی ام ایکس 33 X33

دسته موتور های مزدا Mazda 

 

 

منابع

نظرات کاربران
ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
مرجع فروش قطعات خودرو

فروشگاه قطعات یدکی اتوکلاب در آستانه شروع به کار وب سایت خود پس از سالها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی تلاش کرده است هر چه بیشتر نسبت به رفاه حال شما مشتریان عزیز گام بردارد ، سرعت در ارسال، پشتیبانی متعهدانه ، تنوع در محصولات و قیمت ، از اهداف اصلی فروشگاه آنلاین اتوکلاب هستند .

آدرس: تهران، بازار، خیابان امیر کبیر ،نرسیده به تقاطع ملت پاساژ سپهر طبقه دوم پلاک F221

image.name

تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه اتوکلاب محفوظ است
Copyright 2020 - 2024, AutoPartClub. All rights reserved