منوها

نمدی درب موتور چیست ؟

725
(4/1)
نمدی درب موتور چیست ؟
image.name
image.name

نمدی درب موتور چیست ؟

نمدی درب موتور یا به اصطلاح همان نمد زیر کاپوت یکی از قطعات کاربردی، تزیینی است که زیر درب موتور از داخل نصب می شود. در این دانشنامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد: نمدی درب موتور چیست؟ چرا از نمدی استفاده کنیم ؟ چه مدلی و با چه کیفیتی مناسب تر است؟ با ما در اتوکلاب همراه باشید.

نمدی درب موتور چیست ؟

عایق حرارتی درب موتور ( کاپوت ) به قطعه ای موکت  شکل اطلاق می شود که داخل موتور ، زیر درب موتور نصب می شود که امروزه اکثر خودروهای روز از آن بهره می برند؛ عایق حرارتی همانطور که از نام آن مشخص است از تبادل حرارت و گرما جلوگیری می‌کند ، اما سوال خیلی از شما عزیزان مبنی بر اینکه با توجه به عایق بودن حرارتی چرا باید از نمدی درب موتور استفاده کنیم با این وجود که باعث گرم تر شدن موتور می شود!

بله سوال خوب و به جا، این که چرا از عایق حرارتی استفاده کنیم؟

موتور خودرو برخلاف تصور خیلی از مصرف کننده گان در دمای بالا عملکرد بهتر  و کم استهلاک تری را تجربه خواهید کرد که البته این دمای بالا و مناسب از مقوله دمای آب موتور مجزاست، لذا وجود عایق حرارتی یا همان نمدی کاپوت باعث جلوگیری از پرتی حرارت شده و موتور خودرو در کارکرد خود راندمان بیشتری اللخصوص در فصول سرد خواهد داشت.

از دیگر دلایل استفاده از این قطعه ، محافظت از رنگ درب موتور می باشد، شاید به خودرویی که دچار رنگ پریدگی در قسمت درب  موتور شده باشد برخورد کرده باشید، بله

درست حدس زدید ، عدم توجه به اهمیت استفاده از این عایق حرارتی در دراز مدت باعث رنگ پریدگی در ناحیه درب موتور خواهد شد.

دلیل سوم برای استفاده از این قطعه به ظاهر تزیینی ، جلوگیری از خروج صداهای اضافی و بعضاً آزار دهنده موتور خودرو می باشد به طوری که حجم صداهای شنیده شده در صورت وجود و یا عدم وجود این قطعه کاملاً محسوس خواهد بود

چندی از مزایای استفاده نمدی درب موتور:

۱- حفظ حرارت در بهبود عملکرد و راندمان موتور

۲- محافظت از رنگ خودرو

۳- فیلتر صداهای اضافی از موتور به بیرون از خودرو

۴- استارت اولیه مطلوب تر به خصوص در فصول سرد

۵- بهبود عملکرد سیستم کولر و تهویه  در فصول گرم

۶- کاهش مصرف سوخت به دلیل حفظ دمای تعادل

مشخصات یک نمدی با کیفیت:

نمد زیر کاپوت خودرو  از ترکیب نوعی حصیر با پشم  گوسفند که از طریق فشار پرس حرارتی به روی یکدیگر پرس شده اند، ساخته می شود که البته در اکثر نمونه های موجود در بازار از الیاف مصنوعی استفاده می شود. این نوع نمد با این تکنولوژی ساخت در مقابل فرکانس لرزشی موتور و اصوات مقاومت خواهد داشت و از هدر رفتن انرژی حرارتی جلوگیری ‌می‌کند . نمدهای با کیفیت حدودا در دمای -20 تا 100 درجه سانتی از خود مقاومت نشان می دهند  و دمای اشتعال آن حدوداً  150 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود.

آیا ضخامت عایق حرارتی اهمیت دارد ؟

قطعا بله ، ضخامت حائز اهمیت است اما به این معنا نیست که هرچه ضخیم تر کیفیت بیشتری خواهد داشت، حفظ تعادل در ضخامت این قطعه اهمیت به سزایی خواهد داشت تا در حین استفاده به محض در معرض حرارت قرار گرفتن شل نشود و از حالت اولیه و استاندارد خود خارج نشود. شاید اصطلاح نمدی قالبی را شنیده باشید! عموما اجناس موجود در بازار در مدل ها و برند های مختلف از دو روش ساخت و تکنولوژی بهره می برند:

1- قالبی

2- موکتی

عایق های قالبی به صورت قالبی ساخته می شوند که برای حالت دادن به آن طی حرارت از پرس قالبی استفاده می کنند به طوری که فرم و حالت های زیرین درب موتور کاملآ با نمدی کاپوت مطابقت دارند ، اما تکنولوژی موکتی قدیمی تر بوده و از کیفیت پایین تری برخوردارند و معمولا به طور صاف و با پستی بلندی های کمتری ساخته می شوند.

نکته مهم در حفظ و نگهداری :

هرگز نمدی های درب موتور را بالاخص در کارواش با آب نشویید، چرا که در ساخت این قطعه از چسب استفاده می شود و ممکن است  عایق نصب شده در اتومبیل شما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد و استفاده از آب باعث  ورم کردن و در نهایت شل شدن آن شود.

هرچند که شستن بعضی از نمدی های با کیفیت همچون نمدی درب موتور مزدا 3 و نمدی درب موتور مزدا 323 هر از چندگاهی خالی از لطف نیست ( البته بدون فشار آب کارواش).

بهترین راه سرویس و تمیز کاری عایق حرارتی موتور:

اصولی ترین راه تمیز کاری این قطعه استفاده از فشار باد است اما به شرط رعایت اصولی همچون استفاده از ماسک پزشکی، چرا که گرد و خاک پراکنده شده در حین بادگرفتن قطعات موجبات ناراحتی تنفسی شما را به همراه خواهد  داشت.

چطور نمدی درب موتور را نصب یا تعویض کنیم؟

بعد از تهیه قطعه مورد نظر، پیشنهاد میکنیم حتما از نفر دومی برای نصب کمک بگیرید.

به یک ابزار خارکش برای باز کردن خار های نصب شده در نمدی قبلی خواهی داشت.بعد از باز کردن خارهای قبلی و جدا کردن نمدی درب موتور قبلی و احیانآ معیوب ، نواحی  زیرین را به خوبی تمیز کنید ، سپس به صورت دونفری نمدی درب موتور را سرجایش خود جاگذاری کنید و تا نصب چند خار در طرفین ، نمدی را رها نکنید چون در  صورت رها کردن زود هنگام باعث پارگی در ناحیه نصب خار نمدی درب موتور خواهید شد.

چرا در بعضی خودروها ، از عایق درب موتور استفاده نشده است؟

متاسفانه گروهی از خودروسازان داخلی اقدام به حذف این قطعه در تولید محصولات جدید خود کردند که طبیعتاً دلیلی جز کاهش هزینه های تولید نیست لذا اضافه نمودن این قطعه به خودرو در صورت صلاح دید متخصصین امکان پذیر است که نحوه نصب این قطعه در پاراگراف بالا به طور کامل ذکر شده است.

 

منابع

محتواهای مرتبط


تگــهــا
،،
نظرات کاربران
ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
مرجع فروش قطعات خودرو

فروشگاه قطعات یدکی اتوکلاب در آستانه شروع به کار وب سایت خود پس از سالها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی تلاش کرده است هر چه بیشتر نسبت به رفاه حال شما مشتریان عزیز گام بردارد ، سرعت در ارسال، پشتیبانی متعهدانه ، تنوع در محصولات و قیمت ، از اهداف اصلی فروشگاه آنلاین اتوکلاب هستند .

آدرس: تهران، بازار، خیابان امیر کبیر ،نرسیده به تقاطع ملت پاساژ سپهر طبقه دوم پلاک F221

image.name

تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه اتوکلاب محفوظ است
Copyright 2020 - 2024, AutoPartClub. All rights reserved