منوها

مصرف بنزین

796
(4/1)
مصرف بنزین

مصرف بنزین

مصرف بنزین خودرو خود را مدیریت کنید...

مصرف بنزین و راه های کاهش مصرف بنزین:

امروزه بنزین این سوخت حیاتی لازمه هر حرکتی برای وسایل نقلیه موتوری به شمار می‌رود سوخت هر متحرک موتوری نیازمند استاندارد هایی برای سلامت محیط زیست و سلامت وسیله نقلیه است که پیرو یک چارچوب جهانی خواهد بود تولید بنزین در سال ۱۳۹۸ طبق آمارهای ارائه شده حدوداً به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسید که به گفته وزیر محترم نفت حدود ۷0 میلیون لیتر آن بنزین با کیفیت است ازطرفی روزانه  ۹۰  میلیون لیتر در ایران مصرف می شود و این اختلاف ۲۰ میلیون لیتری شک و شبهه ای در مورد کیفیت ایجاد می کند.

 البته طبق گزارشات مسئولین ، بنزین عرضه شده در تهران و کلان شهرها به دلیل اهمیت زیست محیطی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

با توجه به اهمیت سلامت بنزین که متاسفانه حق انتخابی برای نوع کیفیت آن وجود ندارد و قیمت بالایی که چند وقتی است برای آن وضع شده است مهم و حیاتی است تا با رعایت یکسری نکات فنی ساده از مصرف بی رویه و بالا جلوگیری کرده تا به طبع آن هزینه کمتری برای آن بپردازیم .

 شاید بهتر باشد ابتدا از نباید های این مبحث سخن به میان آوریم ، توصیه اکید که هرگز برای کاهش مصرف سوخت بنزین خودرو از ریمپ ای سی یو (Ecu) استفاده نکنید.

چرا که قطعاً با این عمل سوخت مصرفی کاهش می یابد اما به واقع با این کار ابتدا باعث آسیب رساندن به موتور خودروی خود می شوید چون با تغییر نسبت سوخت به هوا در محفظه احتراق باعث بالا بردن دمای موتور خواهید شد و گاز nox بیشتری وارد محیط زیست خواهید کرد ، البته این نکته فراموش نشود که به زودی کاتالیزور خودروی شما نیاز به تعویض خواهد داشت و این سری آسیبها هزینه بیشتری شما را متحمل خواهد کرد پس از ریمپ (Ecu)صرف نظر کنید.

گاهاً دیده شده افراد نامتخصص و غیرحرفه‌ای مصرف‌کنندگان خودرو را تشویق به استفاده از تینر در باک بنزین می کنند به این نیت که تینر باعث تمیزی مجاری سوزن انژکتور شود تا خودرو مصرف بنزین کمتری داشته باشد اما متاسفانه این کار برای خودروهای انژکتوری راهکار مناسبی نخواهد بود چون تینر با توجه به خورندگی بالایی که از خود نشان می دهد مسیر حرکت بنزین از پمپ بنزین تا سوزن انژکتور را دچار آسیب خواهد کرد.

لوله های پلاستیکی انتقال بنزین آسیب خواهند دید ، مجاری سوزن انژکتور تغییر اندازه خواهند داد که خود باعث افزایش مصرف سوخت و ورود بیش از حد بنزین به محفظه ی احتراق سیلندر خواهد شد ، نتیجه این که تینر در باک خودروی خود نریزید.

تاثیر سرویس های دوره ای در کاهش مصرف بنزین:

هر خودرو برای حفظ سلامت فنی خود نیازمند به سرویس های دوره ای خواهد بود،  مصرف مناسب بنزین در خودرویی محقق خواهد شد که از سلامت کامل برخوردار باشد، در اینجا به چند نکته ساده و حیاتی اشاره خواهیم کرد تا به مصرف ایده‌آل بنزین برسید :

۱_ سلامت شمع های خودرو از اصلی‌ترین پارامترهای کاهش مصرف سوخت است،  پس با تعویض کردن شمع ها طبق استانداردهای شرکت سازنده به سلامت خودرو خود کمک کنید در تعویض شمع ها به این نکته توجه کنید که همگی شمع ها به یکباره تعویض شوند تا از عملکرد یکسانی برخوردار باشند،  فشار احتراق نامتناسب پیستونها هزینه‌های بالایی در دراز مدت برای خودروی شما خواهند داشت.

در انتخاب جنس شمع موتور حساسیت داشته باشید تا بهترین شمع را خریداری کنید، بهترین شمع برای خودروی شما شمعی است که توسط کمپانی سازنده خودرو عرضه می‌شود،  به این نکته توجه داشته باشید که اختلاف قیمت شمع های کم کیفیت به زودی در مصرف بنزین نمایان خواهد شد پس با بیشترین هزینه، بهترین جنس را انتخاب کنید و در این زمینه با مشاوران متخصص همفکری داشته باشید.

 به یاد داشته باشید کشور ژاپن از بهترین تولید کنندگان شمع خودرو به شمار می رود که در آن نام ان جی کا (Ngk) و دنسو ( Denso) از درخشش بیشتری برخوردارند.

توصیه های بیشتر را در مقاله مربوط به خرید شمع خودرو برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

۲_ سرویس دوره ای وایر ها:

موتوری که از وایرهای نامرغوب و یا فرسوده استفاده کند به واقع از عملکرد شمع موتور خوبی برخوردار نخواهد بود عیب در سیستم برق و جرقه زنی از عوامل مهم افزایش مصرف سوخت است.

۳_ فیلتر هوا :

این فیلتر که وظیفه پاکسازی هوای ورودی به موتور را به عهده دارد از عوامل مهم در مصرف بنزین به شمار می‌رود .

 ورود هوای ناپاک به محفظه احتراق باعث سوختن ناقص بنزین و در نتیجه افزایش مصرف بنزین خواهد شد.جدا از تعویض فیلتر هوا به هنگام سرویس روغن هر از چند گاهی از فشار باد برای پاکسازی گرد و خاک از روی فیلتر هوا استفاده کنید تا از عملکرد مناسب این قطعه مطمئن شوید .

۴_ خاموش کردن خودرو در چراغ قرمز:

هرگز برای توقف های زیر ۱۰ دقیقه خودرو را خاموش نکنید،  استارت دوباره خودرو مصرف بنزین بیشتری برای شما در بر خواهد داشت.

۵_ تاثیر کاهش وزن خودرو در بهینه سازی مصرف سوخت:

وزن بالای خودرو رابطه مستقیم با مصرف سوخت خودرو دارد، این پارامتر تاحد زیادی مورد توجه سازندگان خودروها قرار دارد پس با کاهش وزن خودرو مخصوصاً در ناحیه بار به مصرف سوخت خودرو می‌تواند کمک زیادی کرد .

۶_ تنظیم فرمان:

رعایت زوایای چرخ جلو و حتی عقب می تواند از عوامل مهم مصرف بنزین باشد زیرا عدم رعایت استاندارد زوایای چرخ باعث سردرگمی حرکت خودرو و در نهایت افزایش اصطحکاک با سطح زمین خواهد شد که خود در مصرف بنزین بسیار حائز اهمیت است.

۷_ انتخاب لاستیک مناسب :

طبعاً اصطحکاک لاستیک ماشین با سطح جاده رابطه مستقیمی با پهنای لاستیک خواهد داشت،  در بین رانندگان خودرو استفاده از لاستیک پهن تر از استاندارد کمپانی سازنده خودرو برای کنترل و پایداری بیشتر شایع شده است ، که البته این فرضیه فقط و فقط در کنترل و پایداری در پیچ ها صحیح است و در مصرف و استفاده شهری استفاده از لاستیک پهن نه‌تنها مصرف بنزین را افزایش می دهد بلکه از سرعت واکنش خودرو به شدت کم خواهد کرد.


۹_ شیوه رانندگی:

در آخر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترها در بهینه سازی مصرف بنزین شیوه رانندگی است.

 منظور از شیوه رانندگی درست،  حرکت در سرعت پایین نیست بلکه استفاده درست از دور موتور در دنده های مناسب است که تاثیر مستقیم در مصرف سوخت خودرو خواهد داشت . سرعت گرفتن های پر شتاب، فشار مضاعف به موتور خودرو در شیب ها، همگی از علامتهای داشتن شیوه نادرست رانندگی خواهند بود پس صبوری در طول رانندگی کمک زیادی به کاهش مصرف سوخت خواهد کرد.





منابع

نظرات کاربران
ثبت نظر جدید
نظر خود را در مورد این محتوا در این قسمت بنویسید
مرجع فروش قطعات خودرو

فروشگاه قطعات یدکی اتوکلاب در آستانه شروع به کار وب سایت خود پس از سالها تجربه در بازار قطعات یدکی خودرو با ارائه خدمات فروش آنلاین لوازم یدکی تلاش کرده است هر چه بیشتر نسبت به رفاه حال شما مشتریان عزیز گام بردارد ، سرعت در ارسال، پشتیبانی متعهدانه ، تنوع در محصولات و قیمت ، از اهداف اصلی فروشگاه آنلاین اتوکلاب هستند .

آدرس: تهران، بازار، خیابان امیر کبیر ،نرسیده به تقاطع ملت پاساژ سپهر طبقه دوم پلاک F221

image.name

تمامی حقوق این وبسایت برای فروشگاه اتوکلاب محفوظ است
Copyright 2020 - 2024, AutoPartClub. All rights reserved